Γενικά

Παγκόσμια Μέρα Ψυχικής Υγείας

Με αφορμή την Παγκόσμια Μέρα Ψυχικής Υγείας αφιερώθηκαν στο σχολείο μας δύο διδακτικές ώρες, προκειμένου μέσα από μία σειρά δράσεων οι μαθητές να ευαισθητοποιηθούν  σχετικά με τη σημασία της ψυχικής υγείας, έχοντας ως απώτερο στόχο την προαγωγή θετικού κλίματος μεταξύ των μελών της σχολικής μας κοινότητας.

Πιο συγκεκριμένα, πραγματοποιήθηκαν μέσα στην τάξη δραστηριότητες, που βοήθησαν τους μαθητές να αναγνωρίσουν και να κατανοήσουν τα ανθρώπινα συναισθήματα.

Αρχικά, ακούσαμε μουσική! Αντλώντας έμπνευση από τέσσερα εντελώς διαφορετικά μουσικά κομμάτια, τα παιδιά ζωγράφισαν τέσσερις διαφορετικές σκηνές, αποτυπώνοντας έτσι με μη λεκτικό τρόπο τα διαφορετικά συναισθήματα που τους προκλήθηκαν. Συνειδητοποίησαν με αυτόν τον τρόπο, πως τα συναισθήματα μπορούν να ανακινηθούν από οτιδήποτε υπάρχει γύρω μας και πως ο κάθε ένας από εμάς αντιδρά και εκφράζεται με τον δικό του μοναδικό τρόπο.

ψυχική υγεία 2 1

Στη συνέχεια, ζητήθηκε από τους μαθητές να ανακαλέσουν όσο το δυνατόν περισσότερα συναισθήματα και, αφού τα καταγράψουν, να προσδιορίσουν ποια από αυτά είναι θετικά και ποια αρνητικά. Έμφαση δόθηκε στο γεγονός πως δεν υπάρχουν καλά και κακά συναισθήματα, αλλά πως αντιθέτως όλα είναι φυσιολογικά και αποδεκτά. Στο στάδιο αυτό, οι μαθητές σχεδίασαν στον πίνακα ένα δέντρο, συμβολίζοντας έτσι τα συναισθήματα με το δέντρο της ζωής, που έχει ρίζες και κλαδιά που φουντώνουν, όσο δέχεται φροντίδα. Ιδιαίτερη σημασία έχει να φροντίζουμε τα δυσάρεστα συναισθήματα, που θα μπορούσαν να οδηγήσουν το δέντρο μας σε μαρασμό. Λέξεις κλειδιά: ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΗ, ΑΠΟΔΟΧΗ, ΕΚΦΡΑΣΗ! Και όταν αυτό δεν είναι εφικτό, τότε αναζήτηση ΒΟΗΘΕΙΑΣ.

ψυχική υγεία 3

Στο τελευταίο στάδιο, οι μαθητές ενθαρρύνθηκαν να μιλήσουν για καταστάσεις που τους προκαλούν άγχος, καθώς αυτό είναι ένα από τα βασικά συναισθήματα που βιώνει κανείς από πολύ μικρή ηλικία. Συζητήσαμε για τις επιπτώσεις που μπορεί να έχει το άγχος στο σώμα μας (πόνος στο στομάχι, εφίδρωση, εξάνθημα) και τις συνέπειες του παρατεταμένου άγχους. Και εδώ, οι μαθητές συνειδητοποίησαν πως αυτό το δυσάρεστο συνήθως συναίσθημα, μπορεί να λειτουργήσει θετικά, καθώς μπορεί να βελτιώσει την απόδοσή μας αλλά και να μας προειδοποιήσει για ενδεχόμενους κινδύνους. Κλείνοντας, συζητήσαμε για τους τρόπους, με τους οποίους μπορεί κανείς να διαχειριστεί αποτελεσματικά αγχογόνες καταστάσεις και να αισθανθεί δυνατός.